Monday, June 6, 2011

spek itam, red-flag dan sebungkus nes ais.


"perghh, panas sey ari ni!"... "perghh, apsal aircond kete ni rosak plak!" perghh tu, perghh ni, dan mcm2 perghh lg. lepas dgr ayat2 camni, mesti ade yg trus menyampok "elleh, tu bru panas dunia, blom panas akhirat lg...".x kesah la nyampok dpan2 ke, dlm2 ati ke, janji ade yg reply blk. okey, panas akhirat tu mmg aku x nafi kan, x brani la nk ckp lebey2, mmg aku surrender coz dlm Al-Quran sendri da gambarkn cne panasnye kt akhirat sne nun nnt. panas kt dunia ni pn kte da mngeluh, apetah lg kt sne nnt. Malaysia, sebuah negara tropika, panas ujan spanjang tahun, pon panas gak. Cameron sejuk? stakat 22.2 deg.celcius, fine, antara tempat yg paling nyaman gak r kt negara kte ni kn. kt KL, ari ni, mencatat suhu 34-35 deg.celcius blah siang n 25-26 deg.celcius blah mlm nye.aku bukan ckgu geografi yg nk mngaja, tp juz nk ckp yg kt sni mmg panas.korang taw panasnye?

red-flag atau bendera merah, bkn melambangkn xnk mengalah dlm peperangan. tp cube korang byg n relate kn kejap, "Flag-man" n "Civil Engineer", x jauh kn bunyi nye?? haa...itu lah psl. aku bjaya menjadi seorang flag-man yg amat tabah utk tempoh 1 hari. itu lah bendera yg aku lambai2 sebagai isyarat nk soh org ramai yg tgh drive tu bhati2. korang ingt keje tu snang ke? lambai2 jek?? korang silap..cakap mmg snang,ce wt tgk..??

8.20 pagi, x singgah opis, aku trus drive dr umah g site kt tepi jln yg agak lurus. sampai2 jek, boss trus menyampaikn tazkirah pagi beliau, "pik, tlg tgk2 kan site jap eh...takot traffic bz plak, diorg nk wt keje kt tepi jln ni". tanpa betah, aku melayankan, aku angguk jek. alah, boss ckp kejap,kejap je la mksudnye. tgk jam, 9.10 pagi. teringat plak pesan cikgu pendidikan jasmani aku dlu, " panas pagi xpe, ade vitamin, mmg bagos utk kulit". aku wat rilek. "nah, ko pkai safety jacket ni, ko amek bendera merah kt kon tu, abang nk gerak opis jap amek cek", arah abg Aki, staff yg kamcing ngn aku. pkai spek itam,10 minit pertama, aku still enjoy ngn keje ni. 1st time la katekan wt keje amal jariah camni, mne nye x xcited. msuk mnt ke-15, aku da stat boring. panas pagi die da mule len mcm, da xde rse2 vitamin mresap dlm kulit, rse cam toxic plak. peluh xyah cte, kompem da bminyak kulit aku dek asap2 kete n habuk2 tepi jln ni. even aku taw kalu standard2 degree, time praktikal mmg da xyah da wt sume mende ni. tp nawaitu tu penting, awal2 lg aku da niat nk try. ce cube try org kate, bile lg ye dok.so, pesalahnye merasa. at least ade gak mende aku nk tulis dlm buku log nnt.

10 pagi, jalan da stat jem. aku yg xde pengalaman jage bendera ni, mule lah wt sesuke ati. kejap aku bg blah sne jln dlu, kejap aku bg blah sni jln dlu. ade yg hon2 tu, standard la tu. ape yg best nye keje ni?? rsenye xde yg best pon. yg xley blah nye, time aku tgh susun2 kon tepi jln tu, asik ade jek yg hon. stakat moto kapcai tu aku xde hal, siap ade yg angkat tgn, aku senyum jek, hormat la katakan. tp bile bas, lori balak yg hon, mne bley tahan. kuat dol hon die. bley melatah dibuatnye. yg bdak2 skola plak lalu nek moto, da le x pkai helmet, boley pulak die maki2, ceh, die ingat aku mat indon ke hape. shilake tol. yg awex plak laen cite, lalu sbelah wt muke kerek, eksen bonar, ceh, montang2 naek keto ngn omak ekau, tgk den pon x, huh! xpe2, die blom kona lg den ni sapo.biar pn den minat ngn lagu2 indon, tp den bkn org indon. org nogori pn bukan sbenanyo.sun-burn?? itu perkara biase der.mmg itam iras2 tar jln.bkn jln TAR kt KL tu, itu tmpt org shopping barang2 raye.tp kulit yg tbako tu ape lah sgt kalo nk dibandingkn dgn hati yg tbako ni bile kne ramp2 ngn mat rempit.damn, kalo aku dpt ni, kompem aku bako jek moto diorg ni!

11 setengah pagi, abg Aki sampai. fiuh, lega ya amat bile dibelikan sebungkus nes ais. xtually kalo bkn nes pon aku x kesah, yg penting ais nye tu. time2 kritikal nak mampos camni, aku rase air sejuk lg bernilai dan bmakne dr topup Maxis 10 hengget. lagi best bile ade plak wakaf kosong tempat jual buah kt sni, maybe pacik yg jual buah ni offday kot, sbb tu wakaf ni xde org. mekasih pacik, sbb wakaf pacik ni la saye dpt monteng keje. 12 suku tgh hari, aku dah surrender. penat woh. walaupun keje halfday, tp nk ikut kn taraf aku sbg student non-resident, aku assume aku kje penuh fullday. mmg x larat lg dah. dgn panas nye lg, aku mls nk join diorg g lunch, trus stat kete blah blk uma. so, moral of the story is : korang jgn la eksen bile lalu tepi jln tgk mat indon tgh wt keje time2 panas, penat woh keje diorg ni. even x penat otak nk memikirkn formula2 cam kte dlm exam tu, tp penat fizikal die mmg therbaek. respect la pekerja2 bawahan korg tu nnt coz diorg punye penat maybe korg x pena rse...renung2 kn dan selamat beramal.




SH : no 000.0 kt meter kete mmg snang kte nk set, tp no 999.9 agak jarang kte nk prasan kn =p

No comments: